dinsdag 24 januari 2023

Technische keuring van Vespa

Motorfietsen, dus ook sommige Vespa's, moeten vanaf 2023 verplicht naar de keuring bij verkoop en na een ongeval. Die beslissing komt er na een principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering. Ze is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan met als ambitie nul verkeersdoden tegen 2050. Motorfietsen zullen dus niet onderworpen worden aan een periodieke keuring. Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en ongeveer 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren.

De technische keuring van motorfietsen bij verkoop en na ongeval is gestart op 1 januari 2023.

Welke voertuigen?

Niet alle soorten motorfietsen vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om de volgende motorfietsen, driewielers en vierwielers:

  • Motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e; (info categorieën)
  • Motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 kubieke centimeter;
  • Elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.

Lichtere motorfietsen zullen vooralsnog niet naar de keuring moeten.

Meer informatie op de Vlaanderen.be.

vrijdag 2 april 2021

Ride Out Vespa Club Beringen Cancelled

Gezien er de komende maanden nog steeds grote onzekerheid is omtrent de covid maatregelen is planning en voorbereiding van onze clubdag niet mogelijk. Daarom moeten we met spijt medelen dat onze Ride Out van 27 juni 2021 is geannuleerd.

Étant donné qu'il existe encore une grande incertitude sur les mesures de covid dans les mois à venir, la planification et la préparation de notre journée de club ne sont pas possibles. Par conséquent, nous avons le regret d'annoncer que notre Ride Out du 27 juin 2021 a été annulé.


Met vriendelijke groet, Cordialement,

VC Beringen



zaterdag 8 augustus 2020

Tips voor Aankoop Tweedehands Vespa

Bekijk de tips hier!
Ben je van plan een tweedehands Vespa te kopen, dan zijn er toch wel enkele belangrijke zaken waar je op moet letten. Zijn alle sleutels erbij, en de nodige documenten zoals inschrijvingsbewijs en onderhoudsboekje. Is alle onderhoud gedaan?

Is het je eerst Vespa, dan kan je best een vriend mee nemen die hetzelfde type Vespa en al jaren ervaring heeft. De Vespa moet ook technisch in orde zijn. Ook al ben je een leek, dan kan je toch nog een vrij goede indicatie krijgen van de staat van de Vespa, maar je moet wel weten wat en hoe te controleren.

Op onze techniekpagina hebben we Tips Voor Aankoop Tweedehands Vespa. Daar vind je allerlei nuttige informatie en een checklist die je kan uitprinten en mee nemen wanneer je een Vespa gaat bekijken. Zo vergeet je de belangrijkste zaken niet te controleren.

maandag 6 juli 2020

Today we are celebrating Vespa!

Bezoek de website
Unfortunately, COVID 19 didn't allow us to be together this year, but we look forward to be with you all from the 1st to 4th July 2021 for the European Vespa Days 2021. Now is the time to celebrate the work already done, with new communication and a series of episodes that we will share with you.

If you have friends who want to join this great event, from 1 to 4 July 2021, and have not registered in the first phase, they can do so from 1-12-2020 with their National Vespa Club.


See you later


vrijdag 10 april 2020

European Vespa Days en Vespa World Days Uitgesteld

De organisatoren van de European Vespa Days Portugal, de Vespa World Days Indonesië en de Vespa World Club hebben beslist om de evenementen tot in 2021 uit te stellen. Dat heeft tot gevolg dat de evenementen, die in 2021 en 2022 gepland stonden, ook uitgesteld worden.

2021: EVD Portugal en VWD Indonésie

2022: VWD Suisse

2023: VWD Canada

Verzorg jullie,

Bestuur VC België

zondag 29 maart 2020

Annulatie Ride Out en BBQ VC Beringen

Beste Vespa Vrienden,

Onze Ride Out & BBQ van 28 juni 2020 is officieel geannuleerd. De gezondheid van onze leden en al onze vrienden in Vespa Club België gaat boven alles. Vanwege de COVID-19 crisis is  er de komende maanden geen planning van evenementen mogelijk. Gezien er nog steeds grote onzekerheid is betreffende de maatregelen, zijn planning, aankopen en bestelling van materiaal en voeding zeer moeilijk, en kan dit diverse praktische en financiële gevolgen hebben bij afgelasting.

Het bestuur van Vespa Club Belgïe heeft beslist om de kalender tot 30 juni te schrappen. Het toeristisch kampioenschap 2020 wordt tevens afgeschaft. Ook alle organisatoren van rondritten tussen 1 juli en 31 augustus worden aangedraden om een risico-analyse te maken op vlak van gezondheid voor de deelnemers en organisatoren en op vlak van het financiële risico voor de organisator. Ook grote evenementen zoals de Olympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal, festivals, etc worden geannuleerd. Hetzelfde zien we met Vespa-evenementen in het buitenland, waar dezelfde beslissingen worden genomen. Geen aangename beslissingen, maar de enige juiste in de huidige omstandigheden.

Meer informatie volgt later.

Dank voor uw begrip.



Chers amis Vespa,

Notre Ride Out & BBQ du 28 juin 2020 a été officiellement annulé. La santé de nos membres et de tous nos amis dans Vespa Club Belgique est primordiale. En raison de la crise du COVID-19, aucune planification d'événement n'est possible dans les prochains mois. Étant donné qu'il existe encore une grande incertitude concernant les mesures, la planification, l'achat et la commande de matériaux et de nourriture sont très difficiles, ce qui peut avoir diverses conséquences pratiques et financières en cas d'annulation.

Le conseil du Vespa Club Belgium a décidé d'annuler le calendrier jusqu'au 30 juin. Le championnat touristique 2020 sera également supprimé. Il est également conseillé à tous les organisateurs de voyages entre le 1er juillet et le 31 août d'effectuer une analyse des risques en termes de santé pour les participants et les organisateurs et en termes de risques financiers pour l'organisateur. Des événements majeurs tels que les Jeux Olympiques, le Championnat d'Europe de football, les festivals, etc. seront également annulés. Nous voyons la même chose avec les événements Vespa à l'étranger, où les mêmes décisions sont prises. Pas des décisions agréables, mais les seules bonnes dans les circonstances actuelles.

Merci pour votre compréhension



zondag 29 december 2019

Lancering Vespa Club Europa

Beste Vespisti,

Vespa Club Europa
We willen jullie graag op de hoogte brengen van de lancering van de Europese Events kalender voor 2020. De Vespa Club van Italie, Kroatië en België piloteren dit project onder de naam van "groep VCE" of Vespa Club Europa.

Het eerste doel van de VCE - met de steun van de Vespa World Club - is het voorstellen van een kalender met internationale en top events in 2020 in Europa. De kalender bevat evenement in de volgende 3 disciplines: Sport, Touring (toerisme) en Registro Storico (oldtimer events).

Meer info op de VC Europa Event Calender en Facebook.

Frederik Rosso (VC Italia), Raphael Čuljak (VC Hrvatska) en Bart Bergans (VC België)

donderdag 14 november 2019

Vespa batterij in conditie houden

De winter staat helaas weer voor de deur. Als de Vespa dan enkele maanden op stal gaat moeten we er voor zorgen dat de batterij dit goed overleeft. Een moderne Vespa verbruikt altijd stroom, ook al is hij volledig uitgeschakeld (o.a. immobilizer systeem). Af en toe aan de batterijlader (bijvoorbeeld Optimate 2) zorgt ervoor dat je batterij niet te diep ontlaadt en beschadigd raakt. Zo blijft je batterij vele jaren meegaan in goede conditie. Weken of maanden continu aan een onderhoudslader is af te raden (risico kortsluiting of brand bij afwezigheid of nacht is nooit uit te sluiten).

Als het enigszins kan, maak dan gedurende de winter af en toe een rit van zo'n 20 minuten, of start je Vespa  en laat hem een minuutje draaien waarna je hem aan de batterijlader hangt. Zo blijf alles ook mooi gesmeerd en gaat er niets vast zitten. Na een ganse winter stilstaan en niet laden kan je Vespa misschien nog wel starten, maar zal de levensduur van je batterij sterk afnemen.

Maar hoe is het met de conditie van je batterij?

De staat van de batterij kan je makkelijk controleren met een kleine digitale multimeter. Zorg dat je minstens 30 minuten hebt gereden of dat de batterij volledig geladen is. Verwijder bij de GTS de vier schroeven van het rubber deksel op de bodem van je treeplank. Bij de LX, Sprint en Primavera zit de batterij achteraan onder je zadel onder een klein deksel.

Zet de multimeter in de 20 V= stand (DC gelijkstroom). De rode testkabel steek je in V aansluiting van de multimeter en de zwarte testkabel in de COM aansluiting. De rode testpen hou je op de rode plus (+) aansluiting van de batterij en de zwarte testpen op de zwarte min (-) van de batterij (introductie-video multimeter gebruiken).

Meet de batterij altijd in rust, dat is zo'n 30 minuten na het rijden of na opladen, en met het contact uitgeschakeld. Een batterij in goede staat en geladen geeft tussen 12,8V en 12,6V. Tussen 12,5V (90%) en 12,0V (50%) laadt de batterij niet meer optimaal, maar is bruikbaar. Meet je maar tussen 11,9V (40%) en 11,6V (20%) dan is de batterij in slechte conditie, want die waarden komen enkel voor wanneer je Vespa al een lange periode stil staat zonder rijden of laden, of wanneer er een probleem is met het laadcircuit van je Vespa.

Bij 11,6V of minder moet de batterij langzaam en met beperkte stroom geladen worden (intelligente lader) om schade door het laden te voorkomen. Zomaar starten en rijden is af te raden omdat een sterk ontladen batterij bij snel laden kan beschadiging. Zorg dus door regelmatig rijden, of laden met batterijlader, dat de batterij nooit zakt tot onder 11,6V. Zo vermijd je sulfateren met blijvend capaciteitsverlies, een korte levensduur van de batterij, en extra kosten.

Meet je minder dan 11,6V een uur na rijden of laden, of zakt de spanning tot onder 11,6V binnen tien seconden na het vollledig opzetten van contact (zonder te starten), dan is de batterij niet meer bruikbaar en moet vervangen worden. Let wel, de spanning van de batterij kan ook te laag zijn omdat ze tijdens het rijden helemaal niet werd opgeladen, vanwege een probleem met het laadcircuit van je Vespa. Op onze techniek pagina lees je alles over het controleren van het laadcircuit. Is het laadcircuit van de Vespa toch in orde en keert het probleem van te lage rustspanning terug, dan is het hoog tijd voor een nieuwe batterij.

Lees ook nog veel meer wintertips om je Vespa fit te houden.

donderdag 5 september 2019

EHBO voor Vespa & Motorrijders

Een ongeval is snel gebeurd en dan is het belangrijk te weten wat je moet doen, maar ook wat je niet mag doen. Het is een aanrader om een EHBO cursus te volgen, want daarmee kan je echt levens redden, maar ook zonder kennis van EHBO kan je levensreddende hulp bieden! Bij ongevallen met motorrijders zijn er enkele specifieke zaken om op te letten en kan je niet zomaar het slachtoffer verplaatsen of behandelen. Lees er alles over op deze pagina. 

woensdag 14 augustus 2019

Vespa GTS weer bij de meest verkochte motoren

Voor het zoveelste jaar zijn de Vespa GTS300 en GTS125 weer bij de meest verkochte motoren in Belgïe. De GTS 300 staat op de tweede plaats en moet enkel de BMW R1250 GS laten voorgaan. Op plaats drie staat de BMW R1250 Adventure, gevolgd door de GTS125. Alle cijfers vind je op de website van Moto.be Met een overzicht van de verkoopsevolutie en onderaan het artikel alle cijfers in detail.

Een goed jaar voor Vespa!