De winter staat helaas weer voor de deur. Als de Vespa dan enkele maanden op stal gaat moeten we er voor zorgen dat de batterij dit goed overleeft. Een
moderne Vespa verbruikt altijd stroom, ook al is hij volledig
uitgeschakeld (o.a. immobilizer systeem). Af en toe aan de batterijlader
(
bijvoorbeeld Optimate 2)
zorgt ervoor dat je batterij niet te diep ontlaadt en beschadigd raakt.
Zo blijft je batterij vele jaren meegaan in goede conditie. Weken of
maanden continu aan een onderhoudslader is af te raden (risico
kortsluiting of brand bij afwezigheid of nacht is nooit uit te sluiten).
Als het enigszins kan, maak dan gedurende de winter af en toe een rit
van zo'n 20 minuten, of start je Vespa en laat hem een minuutje draaien
waarna je hem aan de batterijlader hangt. Zo blijf alles ook mooi
gesmeerd en gaat er niets vast zitten. Na een ganse winter stilstaan en
niet laden kan je Vespa misschien nog wel starten, maar zal de
levensduur van je batterij sterk afnemen.
Maar hoe is het met de conditie van je batterij?
De staat van de batterij kan je makkelijk controleren met een
kleine digitale multimeter.
Zorg dat je minstens 30 minuten hebt gereden of dat de batterij
volledig geladen is. Verwijder bij de GTS de vier schroeven van het
rubber deksel op de bodem van je treeplank. Bij de LX, Sprint en
Primavera zit de batterij achteraan onder je zadel onder een klein
deksel.
Zet de multimeter in de 20 V= stand (DC
gelijkstroom). De rode testkabel steek je in V aansluiting van de
multimeter en de zwarte testkabel in de COM aansluiting. De rode testpen
hou je op de rode plus (+) aansluiting van de batterij en de zwarte
testpen op de zwarte min (-) van de batterij (
introductie-video multimeter gebruiken).
Meet
de batterij altijd in rust, dat is zo'n 30 minuten na het rijden of
na opladen, en met het contact uitgeschakeld. Een batterij in goede staat
en geladen geeft tussen 12,8V en 12,6V. Tussen 12,5V (90%) en 12,0V (50%) laadt
de batterij niet meer optimaal, maar is bruikbaar. Meet je maar tussen 11,9V (40%) en 11,6V (20%)
dan is de batterij in slechte conditie, want die
waarden komen enkel voor wanneer je Vespa al een lange periode stil
staat zonder rijden of laden, of wanneer er een probleem is met het
laadcircuit van je Vespa.
Bij 11,6V of minder moet de
batterij langzaam en met beperkte stroom geladen worden (intelligente
lader) om schade door het laden te voorkomen. Zomaar starten en rijden
is af te raden omdat een sterk ontladen batterij bij snel laden kan
beschadiging. Zorg dus door regelmatig rijden, of laden met batterijlader, dat
de batterij nooit zakt tot onder 11,6V. Zo vermijd je sulfateren met
blijvend capaciteitsverlies, een korte levensduur van de batterij, en
extra kosten.
Meet je minder dan 11,6V een uur na
rijden of laden, of zakt de spanning tot onder 11,6V binnen tien
seconden na het vollledig opzetten van contact (zonder te starten), dan
is de batterij niet meer bruikbaar en moet vervangen worden. Let wel, de spanning van de batterij kan ook te laag zijn omdat ze tijdens het rijden
helemaal niet werd opgeladen, vanwege een probleem met het laadcircuit van
je Vespa. Op onze techniek pagina lees je alles over het
controleren van het laadcircuit. Is het laadcircuit van de
Vespa toch in orde en keert het probleem van te lage rustspanning
terug, dan is het hoog tijd voor een nieuwe batterij.
Lees ook nog veel meer
wintertips om je Vespa fit te houden.